Union Power and Product Market Competition: Evidence from the Airline Industry
In this paper we specify and estimate a structural model which links product market competition and union power. The model has a two-stage setting in which wages are determined through bargaining between management and unions in the first stage, with a price-setting market game to follow in the second stage. Using data for eight European airlines from 1976-1994, we provide evidence on price-cost margins and the measurement of market power in a model of rent sharing. In particular, we provide evidence on the amount of rent being shifted and its impact on prices, wages, and consumer surplus. According to our estimates, the inefficiency resulting from rent-shifting is only 1.2 cents for every dollar of rent shifting. In this sense, the static impact of unions is largely on equity and less on efficiency: the winners are the unions and the losers the consumer, while economic efficiency is relatively unaffected. <br> <br> <i>ZUSAMMENFASSUNG - (Gewerkschaftsmacht und Produktmarkt-Wettbewerb: Evidenz aus der Luftfahrtindustrie) <br> In diesem Beitrag wird ein strukturiertes Modell spezifiziert und geschätzt, das den Zusammenhang zwischen Produktmarkt-Wettbewerb und Gewerkschaftsmacht abbildet. Das Modell ist zweistufig. In der ersten Stufe werden im Rahmen von Verhandlungen zwischen Management und Gewerkschaften die Löhne bestimmt und auf der zweiten Stufe folgt ein Preissetzungsspiel. Anhand von Daten für acht europäische Fluggesellschaften für die Zeit von 1976 bis 1994 läßt sich empirisch ein Zusammenhang zwischen Preis-Kostenspanne und der Messung der Marktmacht in einem Modell des "rent sharing" feststellen. Dabei wird speziell das Maß an Verlagerungen ökonomischer Renten untersucht und deren Einfluß auf Preise, Löhne und Konsumentenrente. Den Berechnungen folgend, beträgt die Ineffizienz, die aus dem "rent-shifting" resultiert, nur 1,2 Cent je Dollar. Somit betrifft die statische Wirkung der Gewerkschaften eher die Gleichheit als die Effizienz: die Gewinner sind die Gewerkschaften und die Verlierer die Konsumenten, während die Effizienz relativ unberührt bleibt.</i>
Year of publication: |
1999-03
|
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Authors: | Neven, Damien J. ; Röller, Lars-Hendrik ; Zhang, Zhentang |
Institutions: | Abteilung "Wettbewerbsfähigkeit und industrieller Wandel" (WIW), Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB) |
Saved in:
freely available
Extent: | application/pdf |
---|---|
Series: | CIG Working Papers. - ISSN 0722-6748. |
Type of publication: | Book / Working Paper |
Language: | English |
Notes: | Number FS IV 99-05 39 pages |
Source: |
Persistent link: https://www.econbiz.de/10005272748
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