Showing 1 - 10 of 17
We investigate couples' residential decisions by considering variables capturing elements of both partners' residential biographies and family ties. We focus on the family formation stage because decisions made in this stage are rather long-term. We are particularly interested in the hometown as...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10015189866
Couples' residential decisions are based on a large variety of factors including housing preferences, family and other social ties, socialisation and residential biography (e.g. earlier experience in the life course) and environmental factors (e.g. housing market, labour market). This study...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013466186
Die Verkehrsentwicklung der vergangenen Jahrzehnte ist hochgradig expansiv. Die zurückgelegten Distanzen nehmen zu, der Pkw-Bestand wächst, die Fahrzeuge werden größer, schwerer und schneller. Die politischen Ziele des Klimaschutzes wurden im Verkehrssektor in den letzten zwei Jahrzehnten...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014438384
Modern public transit systems are often run with automated fare collection (AFC) systems in combination with smart cards. These systems passively collect massive amounts of detailed spatio-temporal trip data, thus opening up new possibilities for public transit planning and management as well as...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014501932
Der Beitrag diskutiert die Fragen, (1) inwieweit sich Indizien für eine soziale Exklusion beziehungsweise einen Mangel an gesellschaftlichen Teilhabechancen in der Alltagsmobilität und der Wohnstandortwahl finden und (2) welche Rolle in diesem Kontext subjektive Wohnstandort- und...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010377922
Today, spatial research and planning is confronted with complex frame conditions which have substantially changed in the past decades. Thus, a comprehensive social change is stated, giving new room for individual development, but on the other hand making new decisions necessary (cue:...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011314356
Ageing is a lifelong process. But currently the attitudes about ageing and the opportunities for older people are changing. The foreseeable demographic development in the next 30 years provides a challenge to analyse and develop for the expected social and spatial effects of an ageing...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011314395
Telekommunikation ist für multilokal lebende Personen von besonderer Bedeutung. Die Gründe liegen zum einen in den temporären Abwesenheiten von einem (Haupt)wohnsitz, zum anderen in den mit der Multilokalität häufig verbundenen langen Wegen. Telekommunikation dient dabei verschiedenen...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012219960
Die Möglichkeit zur multilokalen Lebensführung (ML) hängt von der Erreichbarkeit der Wohnstandorte relativ zueinander ab. Diese wiederum ergibt sich aus der zu überwindenden Distanz und den Verkehrsangeboten (Infrastrukturen und Services). Die spezifischen Ansprüche multilokal lebender...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012219961
Räumliche Mobilität ist mit multilokaler Lebensführung (ML) unauflöslich und wechselseitig verknüpft. Einerseits ist räumliche Mobilität eine notwendige Bedingung für ML. Andererseits lässt sich auch argumentieren, dass ML räumliche Mobilität zur Folge hat. Der spezifische Charakter...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012219963