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We use a ten-round online mind game to determine whether the effect of honesty nudges depends on timing and content. Reminding individuals about the right thing to do increases honesty. Including information that it is possible to assess an individual's dishonesty strengthens the effect of the...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014290131
We analyze both theoretically and empirically how monetary incentives and information about others' behavior affect dishonesty. We run a laboratory experiment with 560 participants, each of whom observes a number from one to six with there being a payoff associated with each number. They can...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012439335
We analyze both theoretically and empirically how monetary incentives and information about others' behavior affect dishonesty. We run a laboratory experiment with 560 participants, each of whom observes a number from one to six with there being a payoff associated with each number. They can...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012490460
The 9-Euro Ticket increased public transport use but hardly shifted away from car travel. Train use surged for leisure activities; car use dropped least among commuters. The 9-Euro Ticket led to overcrowding, delaying both regional and non-covered long-distance trains. A rough calculation...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10015196795
We examine the use and usefulness of systematic compliance management in research institutes using a survey of leaders of German research institutes and expert interviews. While only a quarter of the surveyed leaders report that they have an explicit compliance management system, they report to...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014000530
We study the causal effects of household tax credits on the willingness to demand legally provided services using two survey experiments with 1.974 German homeowners. Participants choose between hypothetical offers of service providers and are randomly assigned to a policy scenario 1) without a...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014290121
Die Krisen der vergangenen Jahre hatten und haben nachhaltigen Einfluss auf den Wohlstand in Deutschland. Glauben die Bürgerinnen und Bürger noch an die Soziale Marktwirtschaft als Garant eines »Wohlstands für alle«? Basierend auf einer repräsentativen Befragung von 2 000 deutschen...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014290609
Dieser Beitrag untersucht, inwiefern das von Ludwig Erhard proklamierte Ziel "Wohlstand für Alle" in der Bundesrepublik Deutschland im Zeitraum 1962–2019 erreicht wurde. Die Analyse basiert auf einem Indikator, der das preisbereinigte Bruttoinlandsprodukt pro Kopf um die Ungleichheit in den...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014290616
Max Lay und Andreas Peichl, ifo Institut, schätzen die Budgetwirkungen der Entlastungspakete über die drei Jahre auf 130 Mrd. Euro oder auf 3,6% in Relation zum Bruttoinlandsprodukt im Jahr 2021. Dies sei eher die Untergrenze. Zudem gingen die Versuche des Staates, die Bevölkerung in der...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014290622
Bürger*innen haben oft unterschiedliche Vorstellungen von staatlichem Handeln. Eine Repräsentativumfrage unter 2 000 Bürger*innen legt nahe, dass die Befragten eine sehr heterogene Wahrnehmung der Sozialen Marktwirtschaft haben. Während eine Mehrheit von 49% an soziale Aspekte wie Fairness,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014290633