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Component technologies are perceived as an important means to keep software architectures flexible. Flexibility offered by componenttechnologies typically addresses software developers at design time. However, the design of software which should support socialsystems, such as work groups or...
In fragmented work settings like networked organizations or virtual organizations, monolithic approaches to implement support for collaboration would require the actors involved to agree on the usage of the approach or tool under consideration. As the autonomy of actors in these settings makes...
Many modern organizations can be seen as network organizations. Their participantsare individuals as well as organizations, they cooperate in distributed teams.Especially in knowledge-intensive domains (service engineering, consulting, etc.)project teams form with participants from very...
Virtuelle Organisationen bilden durch die Ihnen eigene Heterogenität und Auto-nomie der beteiligten Partner ein besonders anspruchsvolles Feld für technische Unterstützungsmöglichkeiten des Wissensmanagements. Wir leiten in diesem Bei-trag das Konzept der "Knowledge Community" bzw....
In diesem Artikel stellen wir einen innovativen Ansatz zur Linderung des Problems mangelnder Kompetenz-transparenz in virtuellen Organisationen vor. Ausgangspunkt unserer Überlegungen sind empirische Untersu-chungen darüber, wie Akteure in virtuellen Organisationen mit dem Problem umgehen, die...
Virtuelle Organisationen spielen eine zunehmend wichtigere Rolle bei derDienstleistungserstellung. Die effektive Gestaltung kollektiver Lernprozesse fördertdie Wettbewerbsfähigkeit solcher Organisationen entscheidend. Das OlViOProjektverfolgt das Ziel, neuartige Erkenntnisse hinsichtlich des...
Virtuelle Organisationen zeichnen sich vor allen Dingen durch vier Eigenschaftender Organisationsmitglieder aus. Autonomie, hoher Grad an Heterogenität, räumlicheVerteiltheit und starke Nutzung vernetzter Computer. Dabei etabliert sich die virtuelleSphäre in der Wahrnehmung der Akteure auch...
In this contribution we discuss possible approaches to exploring new directions in support for knowledgemanagement with computers. We consider networked computers in their role as communication media, andlook at three perspectives on communication support for knowledge management: communication...
CSCL at the workplace is subject to the special characteristics of a situation where learning is not the primary taskof the learners. The gap between the goal to work efficiently and the need to increase qualification and skills is evenwider in organizations which operate in knowledge-intensive...
Computerunterstütztes Lernen am Arbeitsplatz unterliegt speziellen Charakteristikeneiner Situation, in der das Hauptaugenmerk der Lernenden nicht auf das Lernengerichtet ist. Die Kluft zwischen dem Ziel der Arbeitseffizienz und dem Bedürfnis,Qualifikationen und Fähigkeiten zu steigern, ist...