Showing 1 - 10 of 88
There appears to be an ambivalent dimension in innovation strategies: timing. When is an innovation ready for the market or when is the market ready for the innovation? This paper empirically investigates the determinants of a firm’s decision to become a first mover or a follower in innovation...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10005412989
Entering host country networks of knowledge flows (new competencies, innovative technologies, and lead-market knowledge) is a major rationale of multinational firms for investing abroad. Foreign firms find it difficult to overcome cultural and social barriers which make their foreign engagements...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10005076869
Multinational corporations (MNC) search increasingly for lead market knowledge and technological expertise around the globe. We investigate whether their subsidiaries gain access to these valuable sources of host country knowledge to the same degree as domestic rivals. We develop a theoretical...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10009192081
Information economics has emerged as the primary theoretical lens for framing financing decisions in firm R&D investment. Successful outcomes of R&D projects are either ex-ante impossible to predict or the information is asymmetrically distributed between inventors and investors. As a result,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10009323613
Entering host country networks of knowledge flows (new competencies, innovative technologies, and lead-market knowledge) is a major rationale of multinational firms for investing abroad. Foreign firms find it difficult to overcome cultural and social barriers which make their foreign engagements...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012714658
Die Gründungstätigkeit ging im Jahr 2012 gegenüber dem Vorjahr um zehn Prozent zurück. Dies ist der stärkste Rückgang seit der Wiedervereinigung und setzt einen seit Ende der 1990er Jahre anhaltenden Trend fort. Dies sind die Ergebnisse einer aktuellen Auswertung des Mannheimer...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011268500
In einem aktuellen Diskussionspapier des ZEW wird gezeigt: Junge Unternehmen, die eine Liquiditätsversicherung oder Bankkredite nachfragen, wählen deutlich häufiger eine Sparkasse oder Genossenschaftsbank zu ihrer Hausbank als eine Privatbank. Kostensensitive Unternehmen wählen hingegen...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011268502
In Ballungszentren werden viele High-Tech-Unternehmen gegründet. Die regionale Verteilung der High-Tech-Gründungen hat sich im letzten Jahrzehnt nur wenig verändert. Hochbitratiges Internet und Wissensinfrastruktur sind wichtige Treiber für die Gründung von High-Tech-Unternehmen in einer...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011268503
Im Jahr 2009 wurden in Deutschland rund 8.v.H. mehr Unternehmensgründungen beobachtet als im Vorjahr. Die Gründungszahlen werden allerdings stark von der Einführung der Unternehmergesellschaft (UG) beeinflusst, von der nicht eindeutig gesagt werden kann, in welchem Umfang sie zu zusätzlichen...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011268504
Politische Akteure sind besorgt, dass die Konsolidierung des Bankenmarktes und die zunehmende Verwendung von Ratings negative Effekte auf den Kreditzugang junger innovativer Unternehmen haben. Eine Studie auf Basis des KfW/ZEW-Gründungspanels kommt zu dem Ergebnis, dass lediglich Unternehmen in...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011268508