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Innovationen sind eine wesentliche Triebfeder ökonomischen Wachstums und des Strukturwandels von Volks- und Regionalwirtschaften sowie Unternehmen. Sie können durch viele Arten von Sektor- und Querschnittspolitiken staatlich unterstützt werden, wobei die regionale Innovationsförderung in...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014000418
The 'doing-using-interacting mode' of innovation (DUI) is considered an important component of innovative activity. It describes informal innovative activities and thus complements the 'science-technology-innovation mode' (STI) based on research and development. While empirical measurement of...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012174897
Der Beitrag beantwortet zwei bislang kaum behandelte Fragen: Wie gut schöpfen deutsche Regionen ihr Potenzial zur Erzeugung regenerativer Energien aus und welche Faktoren beeinflussen diese Ausbaueffizienz? Mit dem neuartigen quantitativ-empirischen Konzept der Ausbaueffizienz wird das Ausmaß...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012290454
Das Konzept der innovativen Milieus im Sinne der GREMI hat die theoretische Debatte um Raumentwicklung stark beeinflusst, war und ist aber auch für die Etablierung von Netzwerken als Instrument z. B. der Wirtschaftsförderung hilfreich. Seine empirischen Defizite sind in den letzten Jahren...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012307058
Following the 'death of distance' postulate, digitization may reduce or even eliminate the penalty of firms being located in rural areas compared with those in urban agglomerations. Despite many recent attempts to measure digitization effects across space, there remains a lack of empirical...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012308291
This review article sheds a light on the complex and hitherto under-researched relationship between geography and entrepreneurship. This relationship is considered to be interdependent. Both directions are discussed. The paper also describes the perspectives of both academic disciplines involved...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014497568
Nascent entrepreneurs are people who are (alone or with others) actively engaged in creating a new venture and who expect to be the owner or part owner of this start-up. Given that newly founded firms are important for the economic development of nations and regions, and that nascent...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010262136
This paper contributes to empirical research in entrepreneurship by focusing on the link between two stylized facts that emerged from a number of studies for Germany and other countries: Entry rates differ between regions, and the propensity to become an entrepreneur is influenced by...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010262453
Although comprehensive data from official statistics on new firm formation and entrepreneurs starting a new business are lacking in Germany, we know from empirical studies that entry rates differ between regions, and that the propensity to become an entrepreneur is influenced by...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010262745
Nicht jeder, der plant, ein Unternehmen zu gründen, ist dabei erfolgreich. Die Studie konzentriert sich auf die Phase vor der Unternehmensgründung, die Planungsstufe des unternehmerischen Prozesses. Auf der Grundlage von Querschnittsdaten der deutschen Sektion des Global Entrepreneurship...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010267214