Showing 1 - 10 of 51
In 2008, school districts were abolished in North-Rhine Westphalia, the most populous German state. Critics have argued that free school choice will lead to increasing segregation and educational disparities. The data used is from Wuppertal, one major city in NRW. Since the Turkish population is...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010270163
In this paper we look at school choice in primary schools in Germany. The data used is from Wuppertal, a major city in North-Rhine Westphalia (NRW), where school districts were abolished in 2008 to allow for free school choice. Here we look at the situation before 2008 to learn more about choice...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010291084
Aufgrund einer Schulgesetzänderung wurden in NRW für das Schuljahr 2008/2009 die Grundschuleinzugsbezirke aufgehoben. Der Beitrag geht der Frage nach, welchen Einfluss Merkmale der Wohnumgebung auf das Schulwahlverhalten von Eltern mit unterschiedlichen ökonomischen und kulturellen Ressourcen...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010291092
In 2008, school districts were abolished in North Rhine-Westphalia, the most populous German federal state. Critics have argued that free school choice will lead to increased segregation and educational disparities. The data used is from Wuppertal, a major city in NRW. Since the Turkish...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010291112
Das deutsche Bildungssystem erlaubt über allgemeinbildende und berufliche Schulen eine Vielfalt von Bildungswegen zu schulischen Abschlüssen. Im vorliegenden Beitrag wird mithilfe einer Vignettenstudie die Auswahl von Bewerberinnen und Bewerbern mit Haupt-, mittlerem Schulabschluss und...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10015373235
Die Bildungspolitik eines Landes folgt in der Regel keinem wohldefinierten Optimierungsprozeß. Wertvorstellungen, Vorurteile und Ideologien der jeweiligen Entscheidungsträger sowie historische Entwicklungen und institutionelle Vorgaben bedingen die bildungspolitischen Entschlüsse. Angesichts...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014493077
In diesem Beitrag wird untersucht, welche Veränderungen in der ethnischen und sozialen Zusammensetzung der Bevölkerung im Schul- und Vorschulalter festzustellen sind und welche Konsequenzen sich hieraus für die Bildungsbeteiligung und damit für die Entwicklung des Bildungsstandes in der...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010291079
We analyze how tax incentives (bonus depreciation) affect real investment choices of firms by exploiting an exogenous variation in regional tax regulation in former East Germany (Development Area Law, DAL). Our rich administrative panel data for the universe of German manufacturing firms at the...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014309866
The effect of school closures and distance learning during the COVID19 pandemic on student achievement is still the subject of discussion. After the end of the pandemic-related restrictions, learning losses of students are being assessed and state programs were launched to help students catch up...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014337242
Evidence-based education policy needs comprehensive data. Education economists of the Verein für Socialpolitik call for the implementation of a longitudinal education register in Germany to understand the complex interrelationships of education systems. The education register should cover all...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014433141