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In der aktuellen verkehrspolitischen Debatte zur innerstädtischen Schadstoffbelastung sowie zu Tempolimits auf Autobahnen werden zwischen den Befürwortern einer entsprechenden Maßnahme und deren Gegnern vielfach Argumente ausgetauscht, die einen evidenzbasierten, auf belastbaren Daten und...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012026326
In der Diskussion über städtische Luftverschmutzung und Geschwindigkeitsbegrenzungen auf Autobahnen besteht ein Mangel an evidenzbasierten Argumenten, was die Debatte immer wieder blockiert. Bei der Bewertung von Grenzwerten bzw. angedachten Maßnahmen wie Tempolimits sollten kausale...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012119424
We use car-level micro data to provide empirical evidence on the usage of conventional and electric vehicles (EVs) in private and car sharing fleets in Germany. We shed light on both monetary and non-monetary barriers to EV adoption and usage by exploiting the feature that variable costs are...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012229852
We use car-level micro data to provide empirical evidence on the usage of conventional and electric vehicles (EVs) in private and car sharing fleets in Germany. We shed light on both monetary and non-monetary barriers to EV adoption and usage by exploiting the feature that variable costs are...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012534488
Widespread electric vehicle adoption is considered a major policy goal in order to decarbonize the transport sector. However, potential rebound effects both in terms of vehicle ownership and distance traveled might nullify the environmental edge of electric vehicles. Using cross-sectional...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012296772
Das Instrument des Emissionshandelssystems (EHS) wird von Umweltökonom:innen an prominenter Stelle zur Bewältigung der ökologischen Krisen sowohl im wissenschaftlichen Diskurs als auch in der Politikberatung empfohlen. Wir arbeiten drei implizite normative Prämissen des Lehrbuchmodells eines...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012313235
This paper develops the justice implications of gendered power relations for transport decarbonization. I build on the need satisfier escalation framework by Mattioli (2016) and Brand-Correa et al. (2020) and its account of justice as equality in need satiation. I show that gendered power...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012582734
This paper investigates whether post-Keynesian economics is well-equipped to address the ecological crisis we face today. The major crisis of our times has three interrelated dimensions: ecological overshoot, socio-economic inequality and a growth imperative built into the economic system. We...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014363465
Große Teile der ökonomischen Forschung favorisieren die CO2 -Bepreisung als Hauptinstrument der Dekarbonisierung. CO2 -Bepreisung kann in Form einer CO2 -Steuer oder eines Emissionshandels umgesetzt werden. Seit 2005 setzt die EU in der Klimapolitik auf den Europäischen Emissionshandel...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014365619
Die für die Transformation zur Klimaneutralität erforderlichen Investitionsbedarfe sind erheblich und fallen zu großen Anteilen in den kommunalen Zuständigkeitsbereich. Wir untersuchen die Investitionsbedarfe mit Budgetimplikation für den kommunalen Haushalt und den Status quo bereits...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014365630