Showing 1 - 10 of 19
It is a central claim of the national competitiveness literature that firms exploit the comparative advantages of their environment by choosing to pursue the product market strategy that is facilitated by national financial- and labour-market institutions. Otherwise, so goes the argument, firms...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010300634
As economic internationalization advances, the question of how firms cope with increasing pressure for competitiveness gains momentum. While scholars agree that firms need a competitive advantage, they debate whether firms exploit the comparative advantage of their economy and converge on that...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010300637
While entrepreneurship researchers agree that institutions "matter" for entrepreneurship, they also have a rather encompassing understanding of institutions as almost any external factor that influences entrepreneurship. Ultimately, this literature thus comes up with a long list of institutional...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011917078
Universities can contribute to knowledge-based regional development not only in their home region but also in other regions. In a number of countries, universities have established university satellite institutes in additional (host) regions to promote research and technology transfer there. We...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014501483
Small businesses face major challenges to becoming more innovative. These challenges are particularly prevalent in emerging economies where high uncertainties are a barrier to innovation. We know from previous studies that linkages to universities, on the one hand, and public procurement, on the...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014501877
Die Rolle von Wahrnehmung für institutionentheoretisch-basierte Ansätze in den Japanstudien wird in drei Beiträgen beleuchtet. Walter Ötsch diskutiert die komplexen Prozesse der Wahrnehmung von Realität. Er betont die Bedeutung kognitiver Muster in Raum und Zeit (Kultur) für ein mentales...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010302298
The paper discusses the conditions under which new markets are created, and tries to identify them by an empirical case study of Japan's silver market. It starts from the perspective that the source of competitive advantage under fundamental uncertainty lies in the integration of objective and...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010302299
Das Diskussionspapier fasst die Ergebnisse eines Workshops zusammen, der den Prozess des Institutionenwandels in Ostasien zum Gegenstand hatte. Insbesondere geht es um das Zusammenspiel zwischen Bildungssystem und Arbeitsmärkten auf der einen und informellen Institutionen auf der anderen Seite....
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010302309
Der hier dokumentierte Workshop, der am 14. Dezember 2001 im Japanisch-Deutschen Zentrum Berlin stattfand, setzt die im Vorjahr begonnene Auseinandersetzung um die Auswirkungen der 'New Economy' fort. Das Thema behandelt in theoretischer und landesspezifischer, auch vergleichender, Perspektive...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010302311
In dem Heft werden drei Papiere vorgestellt, die im Oktober 2000 auf einem Workshop in Heidelberg vorgetragen wurden. Gefragt wird danach, inwieweit die sog. 'new economy' mit neuen Formen der Arbeitsorganisation verbunden ist. Ziel des Workshops war es, eine theoriegestützte komparative...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010302322