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We analyse the determinants of dropout from secondary and vocational education in Germany using data from the Socio-Economic Panel from 2000 to 2007. In addition to the role of classical variables like family background and school achievements, we examine the effect of noncognitive skills. Both,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011600953
This paper attempts to bridge the gap between previous cross-national work estimating rates of return to education and the current trend toward examining rates over time. Changes in the returns to education in the 1980s over five countries were driven by different forces across the countries.
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011652842
This paper studies how the structure and quality of education influence occupational choices and the distribution of wages. Structure refers to the age at which children are streamed into specialized programs as well as the proportion of students placed in each stream. The Roy (1951) model of...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011652884
This paper investigates the relationship between educational attainment and earnings inequality in eight nations using the Luxembourg Income Study (LIS) database. Although the results should be considered exploratory rather than definitive until verified and qualified by more detailed...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011652890
Die seit den 70er Jahren durch das Rahmenrecht des Bundes vorgegebene Klammer für das Laufbahnrecht wurde - anders als im Bildungsbereich - ohne größere Debatten abgeschafft. Dies wird zu einer Zersplitterung und zu größeren Unterschieden in den Berufsbildern des öffentlichen Dienstes...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011315260
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011315278
Modularisierung wird mit dem Hinweis auf die Vielfalt der Bedürfnisse der Lerner und von Seiten der Anbieter beruflichen Lernens (Betriebe, Schulen, Bildungsanbieter) gefordert. Ihr könne nur durch die zeitliche Flexibilisierung und inhaltliche Gliederung von individuellen Ausbildungsgängen...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011315303
Die Expertise fragt danach, welche bildungspolitischen Konsequenzen sich aus Europäisierungsprozessen, aus neuen Produktionskonzepten und aus Zugangsbarrieren zur Ausbildung für das Duale System beruflicher Bildung und seine Weiterentwicklung ergeben. Sie setzt sich kritisch mit aktuellen...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011315304
Die vorliegende Expertise "Soziale Ungleichheit in der beruflichen und betrieblichen Weiterbildung. Stand der Forschung und Forschungsbedarf" ist Teil einer Reihe von der Hans-Böckler-Stiftung in Auftrag gegebener Expertisen zu verschiedenen Bildungsbereichen an denen Arbeitnehmerinnen und...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011315335
Dem Ausbildungsniveau kommt eine wesentliche Bedeutung für Ausgrenzungsrisiken, die Verteilung von Erwerbschancen und damit auch für gesellschaftliche Teilhabe sowie die Entstehung von Bildungsarmut zu. Vor diesem Hintergrund fragt die Untersuchung nach jenen Prozessen, sozialen Merkmalen...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011315388