Srinivas S. and Viljamaa K. Emergence of economic institutions: analysing the Third Role of universities in Turku, Finland, Regional Studies. How do universities become economic development institutions? The normative 'Third Role' in Europe refers to universities taking on explicit economic development mandates such as greater technology transfer, and commercial outputs, without providing much of a compass for institutional change. It is argued that universities transform themselves into economic institutions against a changing canvas of national welfare by a process of 'task-oriented institutionalization' which involves both individual action and university strategy. Two universities' interactions with firms in Turku, Finland's biotechnology concentration, are investigated. Using universities as a lens, notable gaps are found in frameworks on how economic institutions emerge, and the paper concludes with five hypotheses for future studies on universities, institutions, and economic development. [image omitted] Srinivas S. et Viljamaa K. La naissance des institutions economiques - Une analyse du troisieme role des universites a Turku en Finlande, Regional Studies. Comment, les universites, est-ce qu'elles deviennent des institutions economiques? En Europe, le 'Troisieme role' normatif fait allusion aux universites qui assument une competence economique bien reperee, telle le transfert de la technologie, et des rendements commerciaux, sans conduire le changement institutionnel. On affirme que les universites se transforment en institutions economiques sur fond d'un welfare national en pleine evolution par un processus 'd'institutionnalisation orientee vers la pratique' qui necessite a la fois l'action individuelle et une strategie universitaire. On examine l'interaction de deux universites situees a Turku, pole biotechnologique finlandais, et des entreprises. En se servant des universites comme point de mire, il s'avere d'importantes lacunes dans les cadres qui font naitre les institutions economiques. On conclut par avancer cinq hypotheses de travail sur les universites, les institutions et le developpement economique. Developpement economique; Institutions; Modeles de planification; Universites; Amenagement du territoire; Politique des sciences et de la technologie; Finlande Srinivas S. und Viljamaa K. Die Entstehung von Wirtschaftsinstitutionen: Analyse der Dritten Rolle von Universitaten in Turku (Finnland), Regional Studies. Wie werden aus Universitaten Institutionen zur Wirtschaftsentwicklung? Die normative ,Dritte Rolle' in Europa bezieht sich darauf, dass Universitaten explizite Mandate zur Wirtschaftsentwicklung ubernehmen, zum Beispiel zum verstarkten Technologietransfer und zu hoherer Wirtschaftsleistung, ohne dass jedoch ein nennenswerter Kompass fur institutionelle Veranderung vorgegeben wurde. Wir argumentieren, dass Universitaten vor einem sich wandelnden Hintergrund des nationalen Wohlfahrtswesens von selbst zu Wirtschaftsinstitutionen werden, indem sie einem Prozess der ,aufgabenorientierten Institutionalisierung' folgen, der sowohl individuelle Handlungen als auch universitare Strategie umfasst. Wir untersuchen die Wechselwirkungen zwischen zwei Universitaten und Firmen in Turku, dem finnischen Ballungsraum fur Biotechnologie. Indem wir die Universitaten als Vergrosserungsglas nutzen, finden wir erhebliche Lucken in den Strukturen, innerhalb derer sich Wirtschaftsinstitutionen entwickeln. Wir schliessen mit funf Hypothesen fur kunftige Studien uber Universitaten, Institutionen und Wirtschaftsentwicklung. Wirtschaftsentwicklung; Institutionen; Planungsmodelle; Universitaten; Stadt- und Regionalentwicklung; Wissenschafts- und Technologiepolitik; Finnland Srinivas S. y Viljamaa K. Evolucion de instituciones economicas: Analisis del tercer papel de las universidades en Turku, Finlandia, Regional Studies. �Como se convierten las universidades en instituciones de desarrollo economico? La normativa del 'tercer papel' en Europa hace referencia a que las universidades asuman mandatos explicitos de desarrollo economico tales como una mayor transferencia en tecnologia y produccion comercial, sin introducir muchas pautas para cambios institucionales. Sostenemos que las universidades se transforman en instituciones economicas contra un modelo de cambio en el bienestar nacional mediante un proceso de 'institucionalizacion orientada a las tareas' que implica una estrategia de medidas individuales y universitarias. Investigamos las interacciones de dos universidades en el centro de biotecnologia en Turku, Finlandia. Usando las universidades como objetivos, observamos que existen grandes lagunas en las estructuras en el modo en que evolucionan las instituciones y concluimos con cinco hipotesis para estudios futuros sobre universidades, instituciones y desarrollo economico. Desarrollo economico; Instituciones; Modelos de planificacion; Universidades; Desarrollo urbano y regional; Politica de ciencia y tecnologia; Finlandia;